HomeseperatorVeelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Kwaliteit

Veelgestelde vragen

Algemeen

Wie zijn wij?

Ardennes Relais is een merk van de @Leisure Group. Ardennes Relais is de nummer één in vakantiehuizen in de Ardennen. De oorsprong van het merk gaat terug tot 1980.

Met ruim 800 vakantiewoningen in de Ardennen is Ardennes Relais de grootste vakantiehuizenspecialist. De woningen liggen verspreid over alle streken en variëren van groepskastelen tot knusse gîtes voor gezinnen, van back to basic tot superdeluxe met eigen wellnessfaciliteiten.

Waar vind ik de huurvoorwaarden?
Je kunt de huurvoorwaarden vinden onder de rubriek Algemene informatie.
Hoe kan ik contact opnemen met Ardennes Relais?
Je vindt deze informatie onder Contact. Wanneer je contact op wil nemen via het e-mailformulier, geef dan het onderwerp van je bericht zo specifiek mogelijk aan. Dan kunnen wij je zo goed mogelijk  van dienst zijn!
Ik heb een klacht. Hoe ga ik daarmee om?

Heb je een klacht over de dienstverlening van Ardennes Relais of over je verblijf? Je kunt je klacht kenbaar maken onder Contact door als onderwerp van je bericht te kiezen voor ‘Iets anders’ en vervolgens te specificeren met ‘Ik heb een klacht’. <span style="\\&quot;line-height:" 20.7999992370605px;\\"="">Bij een klacht na verblijf wordt uw klacht binnen 2 werkdagen in behandeling genomen. Bij een klacht ter plaatse streven wij ernaar om deze al tijdens je verblijf op te lossen. Onze volledige klachtenprocedure tref je aan in onze huurvoorwaarden.

Bent u niet tevreden met de afhandeling van uw klacht? Dan kunt u deze voorleggen aan de Geschillencommissie Thuiswinkel (www.sgc.nl). Tevens kunt u uw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie via het Europees ODR Platform (http://ec.europa.eu/consumers/odr/).

Mijn account

Wat is Mijn account?

Mijn account is je persoonlijke, beveiligde account bij Ardennes Relais. Hier kun je onder andere je boekingen en opties bekijken, je opties omzetten in een boeking of annuleren, je boekingen betalen, je gegevens beheren en het abonnement op de Ardennes Relais-nieuwsbrief in- of uitschakelen.

Hoe maak ik een Ardennes Relais-account aan?

Op de beginpagina van Mijn account kun je je aan de linkerkant registreren. Je moet hiervoor eenmalig een e-mailadres en een wachtwoord invullen. Je dient een geldig e-mailadres op te geven, want we sturen je vervolgens een activeringslink per e-mail. Na het klikken op de link in die mail is je account actief. Het is altijd raadzaam om wachtwoorden die je online gebruikt regelmatig aan te passen. 

Ik kan niet meer inloggen. Wat nu?

Op de beginpagina van Mijn account kun je aan de rechterkant onderaan klikken op ‘Wachtwoord vergeten?’. Je wordt nu gevraagd om het e-mailadres op te geven waarmee je je geregistreerd hebt of waarmee je geboekt hebt. We sturen je op dat e-mailadres een bevestigingslink. Na het klikken op die link kun je een nieuw wachtwoord invullen. Kies voor een veilig wachtwoord dat je regelmatig aanpast. Vanaf het moment dat je je nieuwe wachtwoord opslaat, kun je ermee inloggen. 

Hoe verander ik mijn wachtwoord?

Je kunt je wachtwoord wijzigen onder ‘Mijn gegevens’ nadat je ingelogd bent in Mijn account. Je moet dan om veiligheidsredenen nog wel eenmalig je oude wachtwoord opgeven. Ben je je oude wachtwoord vergeten en kun je niet inloggen? Kijk dan bij ‘Ik kan niet meer inloggen’. Is het gelukt je wachtwoord aan te passen? Vergeet niet dat het altijd verstandig is deze regelmatig te veranderen. Kies hier voor een veilig wachtwoord dat alleen bij jezelf bekend is en vergeet het wachtwoord niet regelmatig aan te passen.

Ik ontvang geen activerings- of bevestigingsmail. Wat nu?

Het kan voorkomen dat de mail, die automatisch naar je verstuurd wordt bij het aanmaken van een account of het resetten van je wachtwoord, niet arriveert in je mailbox. Heb je na 10 minuten nog geen mail ontvangen? Probeer het dan nogmaals. Houd tevens rekening met de volgende zaken:

  • zorg dat je een geldig e-mailadres opgeeft in Mijn account. De mail wordt naar dit adres gestuurd.
  • omdat het erg druk is op het net kan het een aantal minuten duren voordat de mail bij je aankomt.
  • ondanks dat Ardennes Relais er alles aan doet om de mail niet als ‘spam’ te laten beoordelen, kan het zijn dat de mail in de map ‘Ongewenste e-mail’ terechtgekomen is.
Hoe kan ik mijn account verwijderen?

Om je account te verwijderen dien je eerst in te loggen in Mijn account. Na het inloggen kun je onder ‘Mijn gegevens’ aangeven dat je je account wilt verwijderen. Je moet dan nog wel eenmalig je wachtwoord opnieuw ingeven. Nadat je vervolgens klikt op ‘Opslaan’, word je automatisch uitgelogd en is je account verwijderd.

Ik heb nog geen wachtwoord ingesteld. Hoe moet ik inloggen?

Indien je bij Ardennes Relais geboekt hebt en nog geen wachtwoord hebt ingesteld, kun je eenmalig je huurovereenkomstnummer invullen bij ‘Wachtwoord’. Je kunt dan inloggen en je wordt daarna direct gevraagd je wachtwoord te wijzigen in een persoonlijk wachtwoord.

Er staan gegevens in Mijn account die ik niet heb ingevuld. Hoe kan dat?

Wanneer je een account aanmaakt controleren we in ons systeem of je misschien al eens bij ons geboekt hebt met hetzelfde e-mailadres. Indien dit het geval is, koppelen we die gegevens automatisch aan je account. Indien deze gegevens niet meer kloppen, kun je deze aanpassen onder ‘Mijn gegevens’.

Waarom moet ik mijn bankgegevens invullen?

Indien je bij ons geboekt hebt, maar je de IBAN en BIC van je bankrekeningnummer nog niet in Mijn account hebt ingevuld, word je hierom gevraagd na het inloggen. Deze nummers hebben we nodig om de borg van je accommodatie naar je te kunnen terugstorten na je verblijf.

Kan ik boeken zonder een account bij Ardennes Relais?

Het is niet noodzakelijk om vantevoren een account aan te maken om bij Ardennes Relais te kunnen boeken. Door bij ons te boeken maak je echter wel automatisch een account aan, omdat je de betaling via Mijn account dient te voldoen. Het account wordt dan geregistreerd op het e-mailadres waarmee je boekt. Als je eenmaal bij ons geboekt hebt, heb je dus wel een account bij Ardennes Relais. Wanneer je nogmaals bij ons boekt en daarbij inlogt met je bestaande account, worden je gegevens automatisch ingevuld in het boekingsproces.

Waarom zie ik mijn betaling niet direct terug in Mijn account?

Indien je online betaalt wordt je betaling afgehandeld door onze payment provider Ogone. Zodra deze de betaling verwerkt heeft, wordt dit doorgegeven aan ons systeem. Wanneer deze melding verwerkt is, wordt dit zichtbaar in Mijn account. Dit proces neemt enkele minuten in beslag. Nadat je de betaling hebt voltooid in Mijn account, verschijnt in het boekingsoverzicht een link ‘Overzicht actualiseren’. Wanneer je hier na enkele minuten op klikt – of opnieuw inlogt in Mijn account – wordt de status van je betaling geactualiseerd.

Boeken

Hoe maak ik een boeking?
Via internet:

Klik op een beschikbare periode op de huisbeschrijvingspagina en klik op 'Nu boeken'.

  1. Controleer het kostenoverzicht, kies de gewenste verzekeringen en klik op 'Volgende'.
  2. Vul je gegevens in en klik op 'Volgende'.
  3. Controleer alle gegevens en maak een definitieve boeking door te klikken op 'Definitieve boeking'.

Je boeking wordt online en via e-mail bevestigd.

Telefonisch:
Je kunt telefonisch reserveren door contact op te nemen met het Customer Contact Center.


Hoe zie ik welke vakantiehuizen er nog beschikbaar zijn?
Bij het online zoeken worden enkel beschikbare vakantiehuizen in het zoekresultaat weergegeven. Specificeer een maand en/of verblijfsduur naar keuze om beschikbare accommodaties voor die periode te zien.
Hoe kan ik zien of een vakantiehuis vrij is?
In het periodevak, onderaan de huisbeschrijvingspagina, zijn enkel de data gearceerd en klikbaar van periodes die beschikbaar zijn. Wanneer je op een datum klikt, wordt de prijs van het vakantiehuis voor de gekozen verblijfsduur weergegeven.
Hoe lang of kort van tevoren kan ik boeken?

In de kalender op de huisbeschrijvingspagina staat precies wanneer het betreffende huis geboekt kan worden. De meeste huizen kunnen voor zowel het actuele als het volgende jaar geboekt worden. In uitzonderingsgevallen kan er, mits de betaling direct binnen is, op de dag van vertrek nog geboekt worden.

Kan ik altijd online boeken?

Je kunt altijd online boeken, zelfs wanneer het een vertrekdatum op korte termijn betreft. Bij een last minute boeking (vertrek binnen zes weken) ontvang je een boekingsbevestiging in de vorm van een voorlopige aanvraag. Wij controleren dan de beschikbaarheid door contact op te nemen met de huiseigenaar. Deze geeft binnen 48 uur persoonlijk akkoord/niet akkoord op de aanvraag. Let op: ook de voorlopige aanvraag is een bindende boeking. Wil je deze annuleren vóór het eventuele akkoord van de eigenaar, dan kan dat alleen volgens de gangbare annuleringsvoorwaarden.

Ik wil niet direct boeken. Kan ik online een optie plaatsen?

Je kunt online een optie nemen van 48 uur. Indien het verblijf binnen zes weken aanvangt, kun je enkel een optie nemen van 24 uur. Je hebt dan enige bedenktijd met de zekerheid dat het huis voor je geblokkeerd wordt. Je kunt maximaal twee opties tegelijk nemen. In Mijn account kun je de optie zelf laten vervallen of omzetten in een definitieve boeking. Doe je dit niet, vervalt deze automatisch na de aangegeven termijn.

Hoe kan ik mijn optie omzetten in een boeking?
Je kunt via Mijn Account je optie omzetten in een boeking. 
Wanneer ik online boek, hoe weet ik dan zeker dat mijn boeking gelukt is?
Zodra je in stap 3 van het boekingsproces op 'Definitieve boeking' klikt, ontvang je online en via e-mail een bevestiging. Je boekingsnummer staat daar op. Wij raden je aan deze pagina af te drukken en te bewaren. Wanneer je geen bevestiging van ons ontvangt, neem dan contact op met het Customer Contact Center.
Wat gebeurt er als ik definitief geboekt heb?
Nadat je telefonisch of online geboekt hebt, ontvang je online en via e-mail een bevestiging. Op deze huurovereenkomst staat aangegeven binnen welke termijn je de (aan)betaling dient te voldoen. Betalingen kun je doen via Mijn Account. Nadat de volledige betaling door Ardennes Relais ontvangen is, ontvang je per e-mail je verblijfticket met de adresgegevens van de vakantiewoning. 
NB Reisovereenkomsten vormen een uitzondering op de ‘Wet verkoop op afstand’ en komen daardoor niet in aanmerking voor een herroepingsrecht (‘bedenktijd’) van 14 dagen. 
 
Wanneer ontvang ik een huurovereenkomst?
Na het boeken ontvang je direct een huurovereenkomst per e-mail. In de huurovereenkomst staan o.a. de kosten die betaald dienen te worden en de termijnen waarbinnen de betaling dient te geschieden. Na betaling ontvang je een verblijfticket. Hierop staan de adresgegevens van het vakantiehuis, gegevens omtrent de sleuteloverdracht en het noodnummer.
Hoe kan ik mijn boeking volgen?
Alle informatie over je boeking en betalingen vind je in Mijn Account. Ga naar 'Mijn Boekingen' en selecteer de juiste boeking. Hier vind je alle gegevens van je vakantiehuis en de status van je betaling.
Kan ik iets in mijn boeking veranderen?
Eenvoudige zaken zoals het aantal meereizende personen of huisdieren, kun je vaak zelf (kosteloos) aanpassen in Mijn account. Staat de gewenste aanpassing er niet bij, neem dan per e-mail of telefonisch contact op met het Customer Contact Center. De kosten voor een wijziging gedaan door de huurder bedragen € 27. Indien je de verblijfsperiode wilt aanpassen of van accommodatie wilt veranderen, kunnen annuleringskosten van toepassing zijn. Het Customer Contact Center kan je hierover verder informeren.
Kan ik het adres van het vakantiehuis ontvangen?
Zodra je de volledige reissom betaald hebt, ontvang je het verblijfticket van het door jou geboekte vakantiehuis. Daarop staat het exacte adres van het vakantiehuis. Wegens privacywetgeving mogen wij geen adresgegevens prijsgeven vóór er geboekt is.
Kan ik het vakantiehuis bezoeken voordat ik een definitieve boeking maak?
Het is eventueel mogelijk om het vakantiehuis vooraf te bezoeken. Neem hiervoor telefonisch contact op met het Customer Contact Center, met je agenda bij de hand, om een afspraak met de huiseigenaar te maken. Je krijgt een bevestiging van de afspraak, met de adresgegevens van de vakantiewoning, per e-mail toegestuurd.
Geven jullie 50+ korting?
Een aantal van onze vakantieparken biedt een 50+ korting. Indien van toepassing, kun je deze korting terugvinden in de huisomschrijving.
Zijn er vakantiehuizen beschikbaar die toegankelijk zijn voor mindervaliden?

Ardennes Relais biedt zo gedetailleerd mogelijke informatie over de toegankelijkheid van de vakantiehuizen. Onder ‘Verfijn de zoekopdracht’ kun je specifieke kenmerken aanduiden, zoals een aangepast toilet, brede doorgangen of een lift. Op de huisbeschrijvingspagina staan alle details vervolgens uitgebreid beschreven. Zo kun je zelf inschatten of een vakantiehuis voor jou en je reisgezelschap geschikt is.

Telt een baby als meereizend persoon, of bovenop het aantal (volwassen) personen?
Een baby telt als meereizend persoon. Bij elk vakantiehuis staat vermeld hoeveel personen zijn toegestaan. Dit is het totaal aantal volwassen en kinderen dat in het huis mag verblijven. In sommige gevallen mag dit totaal aantal overschreden worden met 1 of 2 baby’s van 0 tot en met 2 jaar. Wanneer dit het geval is, staat dit vermeld op de eerste stap van het boekingsproces. Je kunt er niet van uitgaan dat er extra inventaris of een babybed aanwezig is. Wanneer je het aantal gasten overschrijdt met een baby tot en met 2 jaar, dien je dus zelf voor een bedje te zorgen.
Kan ik een gids toegestuurd krijgen?

Alle vakantiehuizen staan met volledige beschrijving, indeling, prijzen en beschikbaarheid op internet. Omdat het internet vollediger en actueler is dan een brochure ooit kan zijn, maakt Ardennes Relais geen gebruik van papieren brochures. Wanneer je hulp nodig hebt bij het vinden van een geschikt huis via de website, kun je telefonisch contact opnemen.

Betalen

Zijn de prijzen inclusief BTW?

Ja, de prijzen zijn inclusief omzetbelasting. 

Wanneer moet ik betalen?
Je betaalt (minimaal) 30% van de totale reissom plus verzekeringen per ommegaande na het maken van je boeking. De resterende reissom betaal je uiterlijk zes weken voor vertrek. Betaal je in twee termijnen, dan ontvang je een week voor het verstrijken van de tweede termijn een herinnering per e-mail. Vertrek je binnen zes weken, dan moet de betaling in één keer voldaan worden. Bij een vertrek binnen veertien dagen moet de betaling in één keer en via creditcard, Ideal (alleen NL) of Mister Cash (alleen BE) voldaan worden.
Welke betaalmogelijkheden zijn er?

In Nederland: iDeal, creditcard, bankoverschrijving.
In België: Mister Cash, creditcard, bankoverschrijving.
Overige landen: Creditcard, bankoverschrijving.

Hoe kan ik betalen?
Direct na het maken van je boeking krijg je toegang tot Mijn Account. Daar maak je je betaling in orde. Een link naar deze pagina staat rechtsboven op de website en in de e-mails betreffende je boeking.
Op welke rekening kan ik het boekingsbedrag overmaken?
Onze rekeningnummers vind je onder Contact
Waar vind ik informatie over de betalingstermijnen?
De betalingstermijnen staan vermeld op je boekingsbevestiging. Alle informatie over je boeking en betalingen vind je in Mijn Account.
Is mijn betaling goed ontvangen?
Alle informatie over je boeking en de status van betalingen vind je in Mijn Account. Hier controleer je welke betalingen zijn ontvangen en welke bedragen er nog voldaan moeten worden of onderweg zijn.
Mijn betaling komt niet op tijd. Wordt mijn boeking geannuleerd?
Betalingen die zijn gedaan via Mijn account worden onder normale omstandigheden binnen ca. 10 minuten verwerkt in ons systeem, en zijn dan ook zichtbaar in Mijn account. Wanneer je niet via Mijn account betaalt, is de verwerkingsduur van de betaling afhankelijk van de verwerkingstijd van de bank. Hierdoor loop je het risico dat je betaling niet op tijd binnen is, en de boeking ten gevolge hiervan wordt geannuleerd. Wij adviseren dan ook om te betalen via Mijn account. Heb je toch de betalingstermijn overschreden, neem dan direct contact op met het Customer Contact Center. Blijft je betaling uit, dan heeft Ardennes Relais het recht je boeking eenzijdig te annuleren. In dat geval ben je de annuleringskosten verschuldigd. Wanneer Ardennes Relais je boeking eenzijdig annuleert, ontvang je daarvan bericht via e-mail of telefoon.
Kan ik de boeking ook ter plaatse betalen?
Nee, de huurprijs betaal je altijd vooruit. Bij aankomst betaal je, indien aangegeven op je boekingsbevestiging en verblijfticket, een borgsom en eventuele kosten ter plaatse. 
Hoe kan ik de tweede termijn per creditcard betalen?

Log in op Mijn Account, ga naar 'Mijn Boekingen' en kies de betreffende boeking. Onder 'Nog te betalen' klik je op 'Nu betalen met creditcard'. Je bevindt je nu in een beveiligd betaalsysteem. Heb je de eerste termijn ook per creditcard betaald, dan ontvang je een week voor het verstrijken van de tweede termijn automatisch een e-mail met daarin een link naar Mijn Account voor de creditcardbetaling.

Waarom krijg ik een aanmaning terwijl ik al betaald heb?

Wanneer je een aanmaning ontvangt terwijl je al betaald hebt, is het mogelijk dat de betaling en de aanmaning elkaar gekruist hebben. In dat geval kun je de aanmaning als niet verzonden beschouwen. In Mijn account kun je zien wat de status van je betaling is. Houd hierbij rekening met de looptijd van de betaling. Betalingen die zijn gedaan via Mijn account worden onder normale omstandigheden binnen ca. 10 minuten verwerkt in ons systeem, en zijn dan ook zichtbaar in Mijn account. Bij betalingen buiten Mijn account is de verwerking afhankelijk van de verwerkingstijd van de banken. Overschrijvingen via de bank worden ongeveer na 5 werkdagen zichtbaar. Houd rekening met de volgende tijdspanne:

Op maandag betaald → op vrijdag verwerkt
Op dinsdag betaald → op maandag verwerkt
Op woensdag betaald → op dinsdag verwerkt
Op donderdag betaald → op woensdag verwerkt
Op vrijdag betaald → op donderdag verwerkt
Op zaterdag betaald → op vrijdag verwerkt
Op zondag betaald → op vrijdag verwerkt

Indien je niet hebt betaald via Mijn account en je kunt je betaling na verstrijken van bovenstaande termijn niet terugvinden in Mijn account, is de kans groot dat er incorrecte gegevens (bijvoorbeeld het huurovereenkomstnummer) met de betaling zijn meegegeven, waardoor onze administratie de betaling niet heeft kunnen verwerken. Indien je zeker bent dat de betaling is gedaan, kun je ons een geldig bewijs van betaling toesturen. Ga naar onze Contactpagina en kies als onderwerp van je bericht ‘Mijn boeking/optie’. Het betaalbewijs kun je nu als bijlage toevoegen. Dit betaalbewijs zal onder normale omstandigheden binnen 24 uur worden verwerkt. Het betaalbewijs dient te voldoen aan bepaalde eisen, zoals vermelding van het juiste bedrag en de juiste rekeningnummers, evenals een akkoord van de bank. Indien het betaalbewijs niet aan de eisen voldoet zullen wij contact met je opnemen. Indien de betaling binnen 5 dagen na ontvangst van het betaalbewijs niet is ontvangen, vervalt het betaalbewijs.

Kan ik gespreid betalen?

Nee, het is niet mogelijk het verschuldigde bedrag gespreid te betalen.

Ik heb meer betaald dan op de Huurovereenkomst vermeld staat. Wat nu?

Indien je om welke reden dan ook meer betaald hebt dan op je Huurovereenkomst vermeld staat, of er door een klacht, korting of omboeking een bedrag in je voordeel openstaat, dien je contact op te nemen met ons Customer Contact Center. Indien blijkt dat wij inderdaad teveel hebben ontvangen (Let op: dit is alleen van toepassing als het teveel betaalde daadwerkelijk ontvangen is op onze rekening!) zullen wij zorgdragen dat het teveel betaalde binnen circa 1 week na melding wordt teruggeboekt. Je dient daarvoor je IBAN/BIC gegevens door te geven aan onze Contact Center medewerker, waarna de afdeling administratie voor uitbetaling zorg zal dragen.

Blijven mijn gegevens geheim?

Ardennes Relais respecteert je privacy en is toegewijd aan de bescherming ervan. Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie omtrent de omgang met persoonlijke en technische gegevens.

Verblijf

Waar is het vakantiehuis precies gelegen?
Nadat de volledige reissom voldaan is ontvang je het verblijfticket. Daarop staan het adres en de coördinaten van het vakantiehuis.
Is er bij aankomst en vertrek iemand in het vakantiehuis aanwezig?

Op je verblijfticket staat hoe de aankomst geregeld is. Er zijn twee mogelijkheden:

  1. De huiseigenaar/beheerder komt met de sleutel naar het vakantiehuis en ontvangt je ter plaatse.
  2. Op je verblijfsticket staat het adres van de huiseigenaar/beheerder, alwaar je de sleutel kunt ophalen.
Hetzelfde geldt voor het vertrek, tenzij je ter plaatse andere afspraken maakt. Op het verblijfticktet wordt dikwijls gevraagd om voor aankomst telefonisch contact op te nemen met de huiseigenaar/beheerder. Dit om een soepele sleuteloverdracht te garanderen.

Wat moet ik doen, wanneer bij aankomst niemand bij het vakantiehuis aanwezig is?
Op je verblijfticket staan de contactgegevens van de huiseigenaar/beheerder en de aankomsttijden. Zoek telefonisch contact indien de huiseigenaar/beheerder niet binnen de genoemde aankomsttijden aanwezig is. Lukt dit niet, neem dan telefonisch contact met ons op via het noodnummer, dat vermeld staat op het verblijfticket.
Kan ik op een afwijkend moment aankomen/vertrekken?

Op een afwijkend moment aankomen en/of vertrekken is alleen mogelijk na overeenstemming met de huiseigenaar of beheerder. In sommige gevallen zijn hier extra kosten aan verbonden. Een verzoek tot afwijkend aankomen en/of vertrekken kan ingediend worden bij het Customer Contact Center vóór de boeking, of na de boeking maar vóór ontvangst van het verblijfticket. Heb je het verblijfticket al ontvangen en daarmee de contactgegevens van de huiseigenaar of beheerder in je bezit, dan kun je zelf rechtstreeks contact opnemen.

Waarom moet ik bij aankomst een borgsom betalen?

Omdat je vaak ter plaatse een aantal kosten moet betalen (bijkomende kosten ter plaatse en eventuele schade), betaal je bij aankomst bij wijze van garantiebetaling een borgsom. Schade vanaf €25 wordt veelal gedekt door de schadeverzekering die bij het maken van een boeking automatisch afgesloten wordt.

Hoe worden de kosten ter plaatse verrekend?
Op je verblijfticket staat hoe de kosten ter plaatse verrekend worden.
Wanneer krijg ik de borgsom terug?

De borgsom krijg je terug binnen de periode die is aangegeven op het verblijfticket of op de huisbeschrijvingspagina. Hiervoor dien je je rekeningnummer en IBAN- en BIC-code in te vullen in Mijn account. De IBAN- en BIC-code vind je op je bankoverzichten. Je kunt ze tevens opvragen bij IBANNL.org. Deze codes zorgen ervoor dat de borg altijd op de juiste rekening wordt teruggestort.

Wie is er verantwoordelijk voor eventuele schade?

De huurder is wettelijk aansprakelijk voor eventuele door hem toegebrachte schade. Een schadegeval dient direct aan de huiseigenaar of beheerder doorgegeven te worden. Schade tot € 25 is altijd voor eigen rekening, hogere bedragen worden veelal gedekt door de schadeverzekering die bij het maken van een boeking automatisch afgesloten wordt. Of de schade gedekt wordt of niet wordt bepaald door de verzekering, op basis van de geldende voorwaarden. Schade die het gevolg is van roekeloos of onzorgvuldig gedrag wordt niet gedekt.

Ik neem mijn huisdier mee, zijn er nog zaken waarmee ik rekening dien te houden?

Wanneer je met je hond of kat binnen Europa reist, ben je verplicht een dierenpaspoort voor je huisdier(en) mee te nemen. Hierin staat onder andere een bewijs van inenting tegen hondsdolheid. Daarnaast dient je huisdier voorzien te zijn van identificatie, zoals een onderhuidse chip of een tatoeage. Zowel het paspoort als de identificatie kan bij de dierenarts aangevraagd worden.

Is er bed- en handlinnen in het vakantiehuis aanwezig?

De aanwezigheid van bed- en handlinnen verschilt per huis. Je vindt deze informatie onder ‘Kosten ter plaatse’ op de huisbeschrijvingspagina, evenals op de boekingspagina en later in Mijn account bij de boekingsgegevens.

Wordt het huis gepoetst, of moet ik dit zelf doen?

Tenzij anders aangegeven hoef je het huis niet zelf schoon te maken. Wel dien je het huis vanzelfsprekend altijd in een behoorlijke staat (‘bezemschoon’)  achter te laten. Daarnaast verschilt het per huis of de schoonmaakkosten in de huurprijs inbegrepen zijn of niet. Deze informatie vind je onder ‘Kosten ter plaatse’ op de huisbeschrijvingspagina, evenals op de boekingspagina en later in Mijn account bij de boekingsgegevens.

Betaal ik een toeristenbelasting?

Indien er toeristenbelasting betaald moet worden, is deze of inbegrepen in de prijs, of moet deze ter plaatse betaald worden. Bij het kostenoverzicht vind je onder ‘Kosten ter plaatse’ wat voor een bepaald huis van toepassing is.

Waar kan ik mijn ervaringen over onze vakantie kwijt?

Nadat je bent teruggekeerd van je verblijf in een accommodatie van Ardennes Relais kun je in Mijn account een korte vragenlijst invullen en je mening geven over je vakantie. Na het inloggen word je hier direct om gevraagd. Je kunt ook gaan naar ‘Mijn boekingen’ en de betreffende boeking selecteren. Onderaan de pagina tref je een mogelijkheid om onze vragenlijst in te vullen.

Annuleren

Hoe kan ik mijn boeking annuleren?

Ben je door omstandigheden genoodzaakt je boeking te annuleren, neem dan telefonisch of per e-mail contact op met het Customer Contact Center. Houd je boekingsnummer en klantnummer bij de hand. Aan een annulering zijn kosten verbonden. Heb je een annuleringsverzekering via ons afgesloten en annuleer je de boeking met een voor de verzekering geldige reden, dan kunnen de kosten mogelijk via de verzekering teruggevorderd worden. De voorwaarden van de annuleringsverzekering vind je onder Verzekeringen. De annuleringsvoorwaarden worden direct na boeking per e-mail toegezonden. 

NB Reisovereenkomsten vormen een uitzondering op de ‘Wet verkoop op afstand’ en komen daardoor niet in aanmerking voor een herroepingsrecht (‘bedenktijd’) van 14 dagen.

Wat moet ik betalen wanneer ik besluit te annuleren?

De hoogte van het bedrag is afhankelijk van de datum waarop je annuleert.

  • Bij annulering tot de 42ste dag voor aanvang van je verblijf bedragen de annuleringskosten 30% van de reissom, vermeerderd met de volle premie voor een optionele annuleringsverzekering en de boekingskosten.
  • Bij annulering vanaf de 42ste tot de 28ste dag voor aanvang van je verblijf bedragen de annuleringskosten 60% van de reissom, vermeerderd met de volle premie voor een optionele annuleringsverzekering en de boekingskosten.
  • Bij annulering vanaf de 28ste dag tot de eerste verblijfsdag bedragen de annuleringskosten 90% van de reissom, vermeerderd met de volle premie voor een optionele annuleringsverzekering en de boekingskosten. 
  • Bij annulering op de eerste verblijfsdag of later bedragen de annuleringskosten 100% van de reissom, vermeerderd met de volle premie voor een optionele annuleringsverzekering en de boekingskosten.

Deze gegevens vind je terug in de voorwaarden. Heb je een annuleringsverzekering via ons afgesloten en annuleer je de boeking met een voor de verzekering geldige reden, dan berekenen wij de restitutie over de reissom. Je ontvangt indien van toepassing op je boeking ook de volledige bijdrage voor het calamiteitenfonds en de reisverzekering retour. Boekingskosten en de premie van de annuleringsverzekering worden niet uitgekeerd.

Verzekering

Welke verzekeringen kan ik afsluiten?

Om onvoorziene kosten te voorkomen is het altijd verstandig een reis- en/of annuleringsverzekering af te sluiten. Je kunt een reisverzekering en annuleringsverzekering via ons afsluiten. De exacte kosten worden je voorgerekend tijdens het boeken. Meer details, de algemene voorwaarden en het premieoverzicht vind je onder Verzekeringen.

Ik heb al geboekt, kan ik alsnog een verzekering afsluiten?
Het is mogelijk om binnen zeven dagen na boeking alsnog een annuleringsverzekering af te sluiten, indien er nog geen annuleringsreden bekend is. Neem hiervoor telefonisch contact op met ons Customer Contact Center. Een reisverzekering kan tot de dag van vertrek alsnog worden afgesloten.